La neteja de pintades i cartells: com s’organitza?
23 de maig de 2024
La neteja de pintades i de cartells i adhesius enganxats s’executa de manera planificada a zones on s'ha detectat un alt grau d'incidència d'aquest tipus d'incivisme i, segons la necessitat, als espais que notifica la ciutadania, la Guàrdia Urbana o els equipaments municipals. Un total de 36 equips de neteja dediquen 500 hores a eliminar les pintades de l’espai públic, amb gairebé 8.000 actuacions cada mes.
S’han seleccionat, amb els districtes, zones on s’ha detectat un alt grau d’incidència d’aquest tipus d’incivisme per actuar-hi d’ofici, i els criteris que s’han tingut en compte són el nivell d’embrutiment, la singularitat de l’espai i el volum d’afluència de persones.
Un total de 27 equips treballen a les zones prioritàries, nou exclusivament al districte de Ciutat Vella. En aquestes zones la neteja que es fa és global, no només de façanes, sinó també de fanals, baranes, armaris de servei o aparcabicis, entre altres.
La revisió d’aquestes zones es fa cada quatre mesos.
Més de 500 hores al dia en neteja de pintades
Els equips de neteja dediquen cada dia un total de 500 hores a la neteja de pintades i retirada de cartells i adhesius de façanes, mobiliari urbà o fonts.
De dilluns a divendres són 36 els equips operatius, 32 per a edificis no catalogats i resta d’elements urbans, i quatre per a edifics catalogats. Els dissabtes treballen 32 unitats, i els diumenges i festius, cinc.
Com es el procés?
Les actuacions, excepte les de les zones prioritàries, prèviament planificades, s’activen a partir d’avisos de la ciutadania, de la Guàrdia Urbana o dels equipaments municipals.
De primer, es fa una comprovació de l’espai, es fotografia i es classifica. En el cas dels edifics catalogats és necessari més temps per estudiar i definir quina és la millor actuació de neteja, segons cada cas. Un cop determinat el tipus d’actuació que es requereix, es planifica i s’envia l’equip de neteja que correspon.
Més informació